Seko mums

Ieteikumi

Zobsiksnas maiņa – pieci brīdinājumi, kurus nevajag ignorēt

Lietotam automobilim agrāk vai vēlāk pienāks brīdis, no kura klusībā baidās ikviens autovadītājs – zobsiksnas maiņa. Tas ir piņķerīgs un dārgs remonts, kurš jāuztic profesionālim, taču izmaksās vairākas reizes lētāk nekā, ja zobsiksna plīsīs.

Zobsiksna izgatavota no izturīgas gumijas, kurā ir iestrādātas neilona auklas, kas to padara ļoti noturīgu pret nodilšanu, taču nekas nav mūžīgs un reti, kura automašīnas detaļa to pauž skaidrāk, kā zobsiksnas plīšana, kura plīstot aiz sevis atstās postažu.

Taču tas nenotiek pēkšņi un, neskaitot regulāru zobsiksnas maiņu ražotāja noteiktajā intervālā, ir vēl pieci citi brīdinājumi, kas var liecināt par plānveida servisa apmeklējumu.

Netipiska dzinēja darbība tukšgaitā

Zobsiksna pilda svarīgu dzinēja funkciju – sinhronu kloķvārpstas un sadales vārpstas darbību. Ja zobsiksnas zobi ir nodiluši vai noplīsuši, tad siksna slīdēs tiem pāri, izraisot nevienmērīgu dzinēja darbību. Tas izpaudīsies ne tikai ar skaņu, bet arī ar dzinēja raustīšanos un slāpšanu.

Principā šie ir kapu zvani un signalizē par pēdējiem kilometriem pirms siksnas plīšanas. Automašīnu šādā stāvoklī vislabāk būtu nogādāt servisā ar auto evakuatoru vai velkot striķī.

Nevienmērīga dzinēja darbība

Šis simptoms būs cieši saistīts ar iepriekš minēto. Ja siksna ir nodilusi un tā ir sākusi slīdēt, tad pārāk ātri tiks atvērts un aizvērts viens no cilindriem. Tas, protams, “čakarēs” vienmērīgu dzinēja darbību.

Nevajag to novelt uz aukstumu, sliktas kvalitātes degvielu un citiem cēloņiem. Nevienmērīga cilindru darbība agrāk vai vēlāk atstās paliekošus bojājumus pašā dzinējā.

Pastiprināta dūmošana

Ja ārā ir auksts, no izpūtēja nāks ārā balti dūmi – tas ir normāli, jo tas gluži vienkārši ir ūdens tvaiks. Taču, ja dūmu ir vairāk nekā parasti un jo sevišķi, ja tie paceļas no motortelpas, tas viennozīmīgi liecina, ka kaut kas nav labi un zobsiksnas maiņa ir potenciāli veicamo darbu sarakstā.

Cilindriem augšpusē ir divi caurumi, kas atbild par izplūdes gāzu izlaišanu un gaisa ielaišanu. Šo caurumu atvēršanās un aizvēršanās notiek sinhroni ar to, kā cilindri pārvietojas un kā sadales vārpsta griežas.

Nolietotas zobsiksnas gadījumā šī darbība kļūst nesinhrona, kas nozīmē, ka izplūdes gāzes tiks izvadīta un gaiss tiks ievests nepiemērotā laikā. Rezultātā no jūsu izplūdes sistēmas izplūdīs daudz vairāk dūmu.

Bojāti virzuļi un/vai vārsti

Pie šādas diagnozes jāsāk izvērtēt vai dzinēju ir vispār jēga remontēt. Sliktākais simptoms, ko varat piedzīvot, ir laika jostu nogriezta vai pilnībā salauzta. Ja tas tā ir, kloķvārpsta galu galā ieslēgsies pati un nebūs sinhronizācijā ar sadales vārpstas kustību.

Kad tas notiks, virzulis nonāks saskarē ar vārstiem, kad tie atveras. Tas var beigties ar vārstu saliekšanu vai virzuļa sabojāšanu.

Ja vēlaties novērst motora turpmāku bojājumu, nekavējoties izslēdziet motoru, tiklīdz rodas šis simptoms, un pastāv iespēja izvairīties no lieliem motora bojājumiem.

Tikšķēšana motortelpā

Zobsiksna ir savienota ar daudziem skriemeļiem, un to ieskauj daudz detaļu. Līdz ar siksnas nolietošanos, tā zaudēs savu spriegumu, kas var radīt savdabīgu, tikšķošu skaņu. Protams, tas ne vienmēr nozīmē, ka problēmas cēlonis ir tieši zobsiksna, tikpat labi tie varētu būt vārsti. Jebkurā gadījumā, tikšķēšana ir viens no tiem trokšņiem, kam ir jāpievērš papildus uzmanība.

Zobsiksnas maiņa katram modelim ir ieteicams veikt ražotāja noteiktajā laikā. Atkarībā no automašīnas markas un modeļa tie var būt no 100 000 līdz 200 000 kilometru. Sevišķi būtiski tas ir lietotiem auto, kas ir tikko ievesti Latvijā un nav zināms vai tam tiešām ir oriģinālais nobraukums un attiecīgi veikta zobsiksnas maiņa. Jauns komplekts maksās virs 100 eiro un darbs vēl tikpat.

Avots: autodna.lv/Peteris
avatar

Jaunākais

To Top