Seko mums

Dažādi

Ziemas riepu vecums, protektora dziļums un citas lietas, kas jāņem vērā izvēloties riepas

Šajās brīvdienās daudzviet Latvijā tika sagaidīts pirmais sniegs, kas citus gadus mūs pārsteidzis nedaudz vēlāk. Tiek ziņots, ka sestdien, 5. oktobrī, sniga galvenokārt Ziemeļvidzemē, savukārt svētdien, 6. oktobrī, sniegs bija manāms Mērsraga, Jūrmalas, Engures, Tukuma pusē un citviet Latvijā.

Līdz ar aukstuma iestāšanos, aizvien straujāk pieaug varbūtība, ka drīzumā izveidosies pastāvīga sniega sega un uz ceļa būs novērojams apledojums. Autovadītājiem, ņemot vērā neprogrozējamos laika apstākļus, ieteicams laicīgi sagatavoties ziemai, pirmkārt, parūpējoties par drošām auto riepām.

Ziemas riepas obligātas no 1. decembra

Ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka visiem automobiļiem un autobusiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3500 kg no 1. decembra jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām. Tomēr ceļu satiksmes drošības labad riepas ieteicams nomainīt jau daudz agrāk. Īpaši šogad, kad pirmais sniegs novērots jau oktobra sākumā. Ceļa virsmu klājot sniegam, būtiski pagarinās automašīnas bremzēšanas ceļa garums. Piemēram, braucot ar ātrumu 50 km/h, uz sausa seguma un uz slidena ceļa tas var atšķirties pat trīs reizes.

Riepu vecums

Ieteicams savam auto neizmantot riepas, kas vecākas par pieciem, sešiem gadiem. Šādām riepām visdrīzāk būs nodilis protektors un arī to gumija būs zaudējusi savas īpašības. Riepas ražošanas laiks norādīts uz katras riepas ārējās malas. Piemēram, kvadrātā vai aplī redzami četri cipari – pirmie divi ir gada nedēļa, bet pēdējie divi – gads, kad riepa ražota.

Minimālais ziemas riepu protektora dziļums – 4 mm

Būtisks ir ne tikai riepu vecums, bet arī protektoru dziļums, kas ietekmē saskari ar ceļa virsmu. Tā, piemēram, automašīnai, kurai uzliktas jaunas ziemas riepas ar 8 mm dziļu protektoru, braucot ar ātrumu 75 km/h pa asfalta segumu, ko klāj 3 mm bieza ūdens kārta, saskare ar ceļa virsmu ir apmēram 74 %, savukārt daļēji nodilušai riepai, kurai ir 4 mm protektora dziļums, saķere ar ceļu, braucot ar ātrumu 75 km/h, ir apmēram 58 %. Lai arī ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka ziemā pa Latvijas autoceļiem spēkrati drīkst pārvietoties ar riepām, kurām ir vismaz 4 mm protektora dziļums, iepriekšminētais salīdzinājums, kas balstās uz Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pētījumu, apliecina, ka šādu riepu drošība ir gandrīz par 20 % mazāka.

Laikapstākļiem piemērots braukšanas ātrums un stils

Rudenī un ziemā, ja arī ceļu vēl neklāj sniega kārta, saķere ar ceļa virsmu ir pasliktināta zemo temperatūru dēļ. Šajā laikā ļoti būtiski izvēlēties atbilstošu braukšanas ātrumu, tāpat arī svarīgi izvairīties no straujiem manevriem un bremzēšanas, kas var veicināt automašīnas saslīdēšanu.

Video ieskats, kā Latviju brīvdienās pārsteidza sniegs:

Avots: csdd.lv / Ilustratīvi attēli: pkp.lv, altasriepas.lv, pixabay.com
avatar

Jaunākais

To Top