Seko mums

Dažādi

Savādie 3D zīmējumi uz ceļa; nākuši klajā pētījuma rezultāti

Vasarā ziņojām, ka autovadītāji atsevišķās vietās uz ceļa novērojoši jaunas ceļazīmes. Drīz vien atklājās, ka savdabīgie 3D zīmējumi uz ceļa izvietoti eksperimenta nolūkos, ko veic Latvijas Valsts ceļi (LVC)  sadarbībā ar Latvijas Universitāti (LU). Eksperimenta mērķis bija noskaidrot 3D zīmējumu ietekmi uz autovadītāju uzmanību. Oktobra vidū klajā nākuši eksperimenta rezultāti.

Divi 3D zīmējumi tika izvietoti pie gājēju pārejām Spuņciemā un viens zīmējums pirms pārejas Priekuļos. Pa vienam 3D zīmējumam tika novietots arī pirms krustojuma Stalbē un Mārupē.

Eksperimenta laikā pie gājēju pārejām tika fiksēts autovadītāju dzimums, vecums, automašīnas marka, gājēju dzimums, vecums un fakti, vai autovadītāji palaiž gājējus, cik laicīgi samazina braukšanas ātrumu un citi fakti. Līdzīgi novērojumi tika veikti arī krustojumos, papildus fiksējot, vai autovadītāji ieslēdz pagrieziena rādītāju, skatās pa labi un kreisi, vai pie stop zīmes apstājas pilnībā un citas lietas.

Rezultāti ir optimistiski

Latvijas Universitātes (LU) profesors Ivars Austers atzīst, ka eksperimenta rezultāti ir salīdzinoši optimistiski. Krustojumos ar stop zīmi, ja pirms krustojuma bija izklāta 3D zīme, pagriezienu parādīja vairāk nekā 97 % vadītāju. Savukārt, kad zīmējuma nebija, pagriezienu parādīja 82 % autovadītāju. Pie krustojuma ar 3D zīmi apstājās 44 % šoferu, bez zīmes vairāk – 52 %, savukārt krustojumu ar 3D zīmi bez apstāšanās šķērsoja tikai 25 %, bez zīmes – 38 %.

Iepriecina dati, kas iegūti pie gājēju pārejām

Iepriekš veiktie AS Latvijas Valsts ceļi un pētījumu aģentūras Norstat Latvija veiktie aptaujas dati liecina, ka aptuveni 2 % autovadītāju nepalaiž gājējus pie gājēju pārejām. Realitātē šis skaitlis varētu būt arī lielāks. 3D zīmju pētījums atklāj patīkamu ainu. Salīdzinot autovadītāju uzvedību pie gājēju pārejām ar 3D zīmējumu, secināts, ka tajās gājēji tiek palaisti par 17,3 % biežāk nekā tad, kad zīmējuma tur nebija.

Šādas zīmes satiksmē maina šoferu uzvedību

I. Austers uzsver, ka 3D zīmējumi uz asfalta iespaido autovadītāju uzvedību. Proti, ar lielāku varbūtību tiek palaisti gājēji pār gājēju pārejām, un tā tiek pārbraukta ar mazāku ātrumu. Tāpat pēc apstāšanās pie stop zīmes pirms galvenā ceļa krustošanas tiek ieslēgts pagrieziena rādītājs. Arī pirms krustojuma ar galveno ceļu tiek samazināts ātrums.

Eksperimenti veikti arī iepriekš

Šis nav pirmais eksperiments, kas veikts, izmantojot ilūzijas. Pirms diviem gadiem Liepājas šosejas (A9) un Ventspils šosejas (A10) malās atsevišķos posmos tika uzstādīti plakāti, katru nedēļu mainot attēlus uz tiem. Proti, tika novietots tukšs plakāts, ziedu attēls un arī acu pāris, nesniedzot nekādus paskaidrojumus, kas ar šiem attēliem ir domāts.

Šādu metožu iedarbīgums nav viennozīmīgs

I. Austers skaidro, ka mērķis bija noskaidrot, vai ar šādiem vienkāršiem līdzekļiem var ietekmēt autovadītājus un likt tiem censties ievērot ātruma ierobežojumu. Vislielāko ietekmi uz autovadītājiem atstāja acis.  Iegūtie rezultāti parādīja, ka autovadītāji samazināja ātrumu par aptuveni 2,5 km/h. Rezultāti gan dažādos ceļa posmos atšķīrās, ļaujot secināt, ka “acu ideja” strādā vienmuļos ceļa posmos ar pietiekami intensīvu satiksmi.

Kā tika vākti dati 3D zīmējumu eksperimentā?

3D zīmējumu novērojumi visa pētījuma ietvaros tika veikti visās nedēļas dienās, izņemot piektdienās. Novērojuma laiki bija viena stunda no rīta, laika posmā no 7.00 līdz 9.00, un viena stunda pēcpusdienā, laika posmā no 17.00 līdz 19.00. Visās piecās lokācijas vietās sākotnēji tika novērota autovadītāju uzvedība parastos apstākļos. Pēc nedēļas visās vietās uz ceļa tika uzkrāsots 3D zīmējums četrus līdz 10 metrus pirms gājēju pārejām un tādā pašā attālumā pirms krustojumiem. Novērojumi turpinājās vēl divas nedēļas. 

Visās pētījuma vietās katru dienu novērošanas laikā ar GoPro videokameras palīdzību tika filmēta transporta plūsma. Pēc tam video, kas nekādā veidā neļāva identificēt autovadītāju personas datus, tika pakļauti mākslīgā intelekta algoritma analīzei, lai noteiktu transporta līdzekļu kustības vidējo ātrumu.

Avots: lvceli
avatar

Jaunākais

Seko mums

To Top