Pabeidz Līgatnes upes 100 gadus vecās caurtekas atjaunošanas darbus (galerija)


Pabeidz Līgatnes upes 100 gadus vecās caurtekas atjaunošanas darbus (galerija)

Uz Vidzemes šosejas (A2) Augšlīgatnē pabeigti Līgatnes upes caurtekas (64,8. km) atjaunošanas darbi un ir noņemti satiksmes ierobežojumi. Arkveida caurtekai no jauna uzmūrēti ieteces un izteces gali, kā arī uzbetonēti tā saucamie “spārni”, kas palīdz noturēt caurtekas uzbēruma konstrukciju. Atjaunots arī dekoratīvais mūrējums caurtekas ieteces un izteces galos un atjaunota hidroizolācija.

“Uz Vidzemes šosejas ir vēl trīs līdzīgas caurtekas – Kaķupīte, Līgatne un Lejasgrāvis, kas būvētas 19. gs. vidū. Caurtekas būvētas reizē ar autoceļu Rīga–Pleskava. Visas caurtekas ir veidotas kā ķieģeļu mūra velves ar kaltu granīta bloku balstiem un atbalsta sienām un ir vēsturiskas, skaistas arhitektoniskas būves, kuras saglabājams kā industriālais mantojams nākamajām paaudzēm. No apzinātajām šāda tipa caurtekām vēl jāatjauno Lejasgrāvja caurteka, kas varētu notikt 2024. gadā,” stāsta VSIA Latvijas Valsts ceļi Tiltu daļas vadītājs Māris Dūzelis.

Līgatnes caurteka būvēta 19. gadsimta pašās beigās, tai ir ķieģeļu velve un kaltu granīta akmeņu sienas. Caurteka ir 7,3 m plata un 5,5 m augsta, tās garums – 21,5 m. Pēc otrā pasaules kara caurteka remontu nav piedzīvojusi.

Caurteku atjauno ceļu būves uzņēmums SIA 8 CBR par līgumcenu 1,07 miljoni eiro (ar PVN), ko sedz no valsts budžeta. Projektētājs SIA Projekts 3.

“Līgatnes caurteka bija darbietilpīgs būvniecības objekts, kas prasīja rūpīgu un apjomīgu darbu pie caurtekas velves un spārnsienā. Objekts ir interesants ar nestandarta risinājumiem, jo izbūvēti grunts enkuri un portālsienu savilces, kā arī veikts ievērojams zemes darbu apjoms (6000 m3 grunts nomaiņa 40 m garā posmā). Turklāt visu šo darbu laikā bija jānodrošina transportlīdzekļu kustība,” stāsta SIA 8CBR atbildīgais būvdarbu vadītājs Kaspars Kalniņš.

Tiltu programmās šogad tiek veikti darbi vēl caurteku objektos:

  • uz autoceļa Rīga–Daugavpils–Krāslava–Baltkrievijas robeža (Pāternieki) (A6) (226,52.km) tiks nojaukts esošais Šaltupes tilts un uzbūvēta jauna polimēru caurteka;
  • uz autoceļa Skrudaliena–Kaplava–Krāslava (P69) (19,43. km) tiek veikta caurtekas sanācija

Caurteku pārbūve vai atjaunošana tiek veikta arī autoceļu objektos LVC pārziņā ir vismaz četras šāda tipa caurtekas, bet kopumā vairāk nekā 800 liela izmēra caurtekas. 2019. gadā Vaivē, Vidzemes šosejas (A2) 85,6 kilometrā tika pabeigti Kaķupītes caurtekas pārbūves darbi, kas arī ir viena no vecākajām valsts ceļu tīklā. Šīs caurtekas sākotnējā izbūve ir datēta ar 1850. gadu.

VSIA Latvijas Valsts ceļi (LVC) tīklā kopumā ir 44 velves caurtekas. Vecākā ir 188 gadus senā Lorupītes caurteka uz pievedceļa Lorupes gravai (V96), kas būvēta 1833. gadā. Savukārt lielākās ir Virbupes caurteka uz autoceļa Stende–Sabile–Pūces (V1402) 4,2. kilometrā un jau minētā Līgatnes caurteka.

Avots: lvceli.lv

Izsaki savas domas...

avatar
Citi šobrīd lasa: